Katedra Badań nad Edukacją Estetyczną

O Katedrze

Katedra powstała na bazie bogatego dorobku Katedry Pedagogiki Muzyki, w której od roku akademickiego 2004/2005 rozpoczęto badania nad kształceniem nauczycieli muzyki - specjalistów Wychowania Muzycznego według teorii E. E. Gordona.

Twórca teorii uczenia się muzyki Edwin E.Gordon był sześciokrotnie w Polsce na seminariach autorskich (Radziejowice 1991, Krynica 1995, Zamość 1998, Bydgoszcz 2001, Ciechocinek 2004, Bydgoszcz 2006), w większości organizowanych przez Katedrę Pedagogiki Muzyki (a wcześniej: Zakład Kreatywnej Edukacji Dziecka), która działała w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Katedrą od początku kierowała prof. dr hab. Ewa A. Zwolińska.

Pracownicy Katedry prowadzili w tym zakresie badania nad wczesną edukacją muzyczną i jej podstawami w ramach szeroko pojętej edukacji estetycznej. Szczególne miejsce zawiera w nich dorobek badań eksperymentalnych nad audiacyjnym modelem uczenia się muzyki. Jest to jednak jeden z kilku wątków badawczych, które mieszczą się w ramach głównego tematu badawczego: Doświadczanie i rozumienie jakości i ekspresji życia w obszarze świata kultury i świata sztuki.